PUTRAJAYA: Malaysia patut mengenakan cukai terhadap syarikat
teknologi gergasi dan media sosial seperti Google dan Facebook (FB)
dengan mengambil kira perolehan yang dijana syarikat itu menerusi
platform pengiklanan digital di negara ini.
Presiden
Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (MATA), Datuk Abd Aziz Abu Bakar,
berkata mengikut prinsip keadilan cukai, memang patut syarikat
berkenaan dikenakan cukai, bagaimanapun mekanisme pelaksanaannya perlu
diperhalusi dan dikaji dengan sebaik-baiknya sebelum dilaksanakan.
Beliau
berkata, pelbagai perkara perlu diperhalusi termasuk dari segi
perundangan dan mekanisme pelaksanaan supaya ia tidak mendatangkan
kerugian pula kepada Malaysia kerana ada negara yang ingin mengenakan
cukai terhadap syarikat berkenaan sehingga membawa kes ke mahkamah
tetapi akhirnya kalah kerana tiada justifikasi yang kuat.
"Disebabkan
itu perlu ada mekanisme dan perundangan yang benar-benar kukuh dan
dikaji sedalam-dalamnya. Ia tidak mustahil untuk dilaksanakan tetapi
saya jangka bukan dalam masa terdekat kerana kajiannya bakal mengambil
masa yang lama disebabkan ada banyak isu teknikal perlu diselesaikan.
"Perkara
berkaitan cukai sekarang ini kita merujuk kepada Akta Cukai Pendapatan
1967. Pada waktu itu, tiada lagi perniagaan yang dibuat menerusi
internet, konsep digital, atas talian atau media sosial. Jadi, mesti
berlaku perubahan terutama dari segi teknikal dan pelaksanaannya,
disebabkan itu ia bakal mengambil masa lama," katanya kepada NSTP,
semalam.
Beliau mengulas cadangan supaya cukai dikenakan
terhadap syarikat teknologi gergasi dan media seperti Google dan
Facebook (FB) yang mana kedua-dua syarikat berkenaan dikatakan mengawal
hampir 70 peratus daripada perbelanjaan iklan digital di Malaysia.
Cadangan
berkenaan diutarakan pada sesi Luncheon Talk antara Timbalan Perdana
Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan Ketua-Ketua Pengarang
dan Pemegang Permit Penerbitan di Pusat Konvensyen Antarabangsa
Putrajaya (PICC) di sini, kelmarin.
Ahmad Zahid ketika
memberi maklum balas berhubung cadangan itu memaklumkan beliau akan
membawa perkara berkenaan kepada mesyuarat Jemaah Menteri, semalam.
Selain itu, Abd Aziz berkata, terma pendapatan Google dan FB perlu ditentukan bagi memudahkan urusan percukaian dilaksanakan.
"Apa
yang saya faham kini, Google dan FB bukan pemastautin tetap di Malaysia
iaitu dalam bahasa teknikal, ia bermaksud syarikat berkenaan tiada
establismen tetap. Satu-satu syarikat atau entiti yang dikenakan cukai
di Malaysia, mereka perlu ada establismen tetap.
"Memang
syarikat berkenaan ada membuka cawangannya di negara ini dan komuniti
perniagaan di Malaysia membayar kepada mereka untuk pengiklanan digital
tetapi kita masih tidak boleh nak pastikan terma pendapatan mereka ini
apa? sama ada royalti atau sebaliknya. Adakah transaksi berlaku di
Malaysia atau sebaliknya?
"Disebabkan itu, kajian mendalam
perlu dilakukan bagi memastikan mekanisme pelaksanaan cukai ini membawa
kebaikan kepada negara dan rakyatnya, mungkin Vietnam boleh dijadikan
rujukan memandangkan mereka melaksanakannya," katanya.
Sementara
itu, penganalisis ekonomi, Dr Ahmed Razman Abdul Latif berkata,
pengenaan cukai terhadap syarikat berkenaan, FB dan Google perlu dibuat
melalui cukai khas yang lebih munasabah berdasarkan jumlah pendapatan
sebenar seperti yang diusulkan di negara Eropah bagi memastikan ia tidak
mudah dimanipulasi.
No comments:
Post a Comment