Suri rumah bakal terima sumbangan RM40 cukup untuk belanja sebulan



KUALA LUMPUR 8 Ogos- Surirumah yang berdaftar di bawah program sukarela Insentif Suri dengan kerjasama Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bakal menerima sumbangan daripada kerajaan sebanyak RM40 sebulan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail berkata, program fasa satu itu melibatkan golongan suri rumah yang terdiri daripada isteri kepada ketua isi rumah, ibu tunggal dan balu yang berdaftar dengan e-Kasih yang hanya perlu menyimpan paling minimum sebanyak RM5 dalam akaun KWSP masing-masing.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, kerajaan kemudian akan menaikkan sumbangan tersebut kepada RM50 dalam fasa kedua yang mana tambahan RM10 itu akan disumbangkan menerusi akaun Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

“Tetapi memandangkan perlindungan di bawah Perkeso tidak melibatkan suri rumah, ia memerlukan perubahan dari segi undang-undang bagi menjayakan fasa kedua, sama juga dengan fasa ketiga yang mana dua peratus gaji pihak suami akan disumbangkan ke akaun KWSP pihak isteri tetapi fasa ini memerlukan masa kerana kerajaan perlu meminda Akta KWSP 1991 terlebih dahulu.

“Insentif Suri juga merupakan sebahagian daripada janji Pakatan Harapan 100 hari, Alhamdulillah kita dapat melaksanakannya dalam tempoh yang ditetapkan, diharap kita dapat melihat lebih ramai wanita di negara ini menerima perlindungan sosial dan sekuriti untuk masa depan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan skim KWSP untuk suri rumah sempena Persidangan Sekuriti Sosial Antarabangsa 2018 di sini, hari ini.-UTUSAN ONLINE
Share:

No comments:

Post a Comment


Popular Posts

Recent Posts

Powered by Blogger.

Categories

Blog Menarik