AWAS!!! BAHAYA BERASMARA MELALUI TELEFON !


Tiada lagi 'privacy' dalam sistem komunikasi pada zaman moden ini, apabila setiap apa sahaja perbualan percakapan,Sistem pesanan ringkas (SMS) atau apa sahaja perbualan melalui software media sosial yang menggunakan service internet.

Ini kerisauan yang membelenggu pengguna telefon bimbit apabila mereka mendapat berita yang mengatakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) melantik syarikat luar untuk memegang dan memantau IP Address setiap pengguna telefon bimbit.

Tiada masalah bagi kita jika hanya SKMM sahaja yang diberi tanggungjawap untuk memantau segala yang berkaitan demi menjaga keselamatan dan untuk membantu pihak berkuasa jika diperlukan.

Yang menjadi kerisauan apabila syarikat luar yang kita tidak tahu sejauh mana kredibiliti mereka tetapi diberi kepercayaan dan tanggungjawap untuk menyimpan dan memantau data-data peribadi pengguna telefon bimbit.

Persoalannya sekarang syarikat manakah yang dimaksudkan itu? Mohon SKMM lebih sensitif dalam hal ini. Dan kami mahu persoalan dan kerisauan ini dijawap dengan segera !

-----------------
Persoalan yang sama ditanya rakan blogger (CLICK)
Share:

No comments:

Post a Comment


Popular Posts

Recent Posts

Powered by Blogger.

Blog Archive

Categories

Blog Menarik

Blog Archive